MEHMET ERÇİN SANDALCI

 

Geçmiş dönemde Akbük Belediye Başkanlığı da yapmış olması sebebi ile Didim’in tanınan ve bilinen Mimarlarından, Mehmet Erçin Sandalcı öğrencilik yıllarında Endüstri Mühendisliğini hedeflemiş ilkin meslek olarak ama Mimarlık olmuş mesleği, Endüstri ürünleri tasarlamak isterken yapı tasarımcısı olmuş.  Mimar Mehmet Erçin Sandalcı ile mesleği yani mimarlık üzerine keyifli bir sohbet gerçekleştiriyoruz. Üniversite bitirme tezini verdiği gün projesinde yakaladığı tasarım dili ile jüri başkanının  alkışladığı bir mimar. 22 yaşında genç bir mimar olarak hocasının sağladığı yüksek motivasyon mesleki anlamda kendisi ve mesleği ile gurur duyduğu gün ve mesleğine başladığı gün de aynı gün. O gün bu gündür mimarlık onun için aşkla ve severek yaptığı, her zaman da gururla sahiplendiği önemli sıfat. Kamu görevi yaptığı dönemde mimarlık mesleğine kısa bir es verse de mimarlık mesleğinden hiç kopmamış Mehmet Erçin Sandalcı.

Mesleğimde gelişme olgunlaşma sürecim ile serbest piyasada olgunlaşma ve gelişme sürecim tıpkı bir çok meslektaşım gibi çok da paralel ilerlemedi diyebilirim diyor sorumuz üzerine. Okuldaki akademik bilgiler, güzel tasarımlar ve güzel hayallerle mezun olup, iş hayatında ise farklı gerçeklerle karşı karşıya geliriz biz mimarlar. Gözlem yaptığımız araştırma yaptığımız tasarım olarak geliştiğimiz ve  olgunlaştığımız bir dönem vardır ve olmalıdır da… Mimarlık ve yapı tasarımı kavramınıda aslında Dünyadaki mimarlık Türkiye’deki ve Didim’deki mimarlık olarak değerlendirmem de gerekiyor. Bizim mesleğimizin birincil hareket noktası yatırımcıdır. Belirli bir bütçeyle, bir yapı yapılması için tasarım istenir bizden. Vizyonu ve bütçesi olan yatırımcı ile doğru mimarın buluşması ile oluşuyor o çok beğenilen muhteşem mimari yapılar.

Bir mimar nasıl tercih sebebi olur? Sizin hiç kaçırdığınıza üzüldüğünüz bir proje oldu mu?

Reddettiğim çok iş oldu ama kaçırdığım iş olmadı sanki. Ofisime gelen ve niyetleri güzel olan herkesle anlaştım diyebilirim. Aslında iyi olan yada iyi olmayan tasarımcı ayrımı olması gerekirken serbest piyasada  ucuz  ya da pahalı çalışan mimar tanımı vardır açıkçası. Tanınıyor olmak, akla ilk gelen kişi olmak ve doğru ilişkiler kurmak ve bunun sonucunda iyi işler çıkarabilmek bizim mesleğimizde tercih edilme sebebidir.

Siz pahalı mimarlardan mısınız?

Hayır hayır pahalı bir mimar değilim diyebilirim. İyi bir tüccar  ve para odaklı iş yapan kişilerden değilim hiç de olamadım. Benim biraz da kendi kişisel mizacım gereği de işin bütçesi konusunda genelde de hep karşı taraf beni ikna etmiştir. Benim ikna etmem gerekirken pazarlık yapamamam, para odaklı düşünememem sebebi ile genelde ikna edilen olmuşumdur.

Mimar olarak Didim ve Akbük mimarisi ile ilgili neler söyleyebilirsiniz? 

Çok literatür tarayan biriyim, dünyadaki ve ülkemdeki iyi tasarımcıların yapılarını incelerim, yarışma projelerini mutlaka takip ederim, katılan projeleri, derece alanları merak ederim, ödüllü yapıları araştırırım bu nedenle bu pencereden baktığımızda Didim ve Akbük mimarisi konusunu mimarlık  atmosferinde değerlendirmem çok abes olur, Aydın – Didim ve Akbük mimarisinin niteliğini konuşmak bile benim için üzüntü sebebi. Son dönem yapılardan bahsediyorum tabi, eski geleneksel yapılarımız, tarihi yapılarımızı asla kastetmiyorum.

Sizin mimari tarzınız, etkilendiğiniz akım ve beğendiğiniz mimarlar ?

Minimalist ve Modernist tarzı sever ve beğenirim. Yurtdışında tatile bile gitsem tarihi yapılardan önce, yeni yapılan modern mimari örneklere bakmak incelemek isterim öncelikle. Geçmişi taklit eden ya da Post Modern, Neo Klasik yapıları ise sevmem Geleneksel Mimariye saygı duyarım. Geleneksel mimari de eski bir yapıya yakışır diye düşünürüm. Bana göre siz 2017 de bir bina yapıyorsanız tasarımınız 2017’yi ve sonrasını yansıtmalıdır diye düşünürüm. Arata İzosaki , Zaha Hadid çok sevdiğim beni heyecanlandıran mimarlardır. Tadao Ando benim için çok önemlidir. Bütün tasarımlarını sevdiğim ve beğendiğim ender mimarlardandır. Japonların son dönem modern yapılarını, mimarisini de çok severim ve yakından da takip ederim.

Size bir fotoğraf makinası verseydik ve Didim’in en güzel mimari yapılarını fotoğraflar mısınız ? deseydik? Bize Didim’de hangi mimari yapıların fotoğrafları verirdiniz? 

Eski köyü yoranı fotoğraflar olurdu elinizde. Mimarlık eğitimi almadan, geleneksel yöntemlerle halk kendi yapılarını oluşturmuştur, tadı vardır, vernaküler mimariyi severim. Eski köydeki bu yapıları fotoğraflardım.

Mimari aşkına yaptığımız bu keyifli sohbet için size çok teşekkür ederim.

Haber ve Fotoğraflar : Umut Kaşan Karabacılı/ Şubat 2017

SAYI 2: İşini Aşkla yapanlar

MİMARİ AŞKINA / Mimar Mehmet Erçin Sandalcı

İngilizce : 

Mehmet Erçin, one of the best known architects of Didyma because of his mayorship of Akbuk in the past, first wanted to be an industry engineer but somehow he became an architect. Having a joyful conversation with architect Mehmet Erçin about architecture. ‘’ I like the minimalist and modernist style. When i go abroad, before the historical structure, i want to examine the new, modern ones instead. I hate the post modern ones or the structures that is a copy of historical ones. I respect the traditional structures except the imitation ones. In my opinion, traditional architecture is suitable for the old structures. I think if you build a structure, it must reflect 2017. Its too early for talking about stylist structures for Didyma. My idols are Arota Izosaki and Zaha Hadid. Tadao Ando is an important architect for me as well. I like and follow the Japan modernist architecture too.